Prawa pacjenta i aspekty prawne udzielania świadczeń
Od dnia 01.07.2010 r. w strukturach Oddziałów Wojewódzkich NFZ nie funkcjonuje Rzecznik Praw Pacjenta.
Prezes Rady Ministrów powołał niezależny organ – Rzecznika Praw Pacjenta z siedzibą w Warszawie 01-231, ul. Płocka 11/13
Infolinia dla pacjentów 800-190-590 czynna całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
- Prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Prawa pacjenta do informacji
- Prawa do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Prawa pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
- Prawa pacjenta do wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- Prawa do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Prawa pacjenta do dokumentacji medycznej
- Prawa zgłoszeniu sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia
- Prawa pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Prawa pacjenta do opieki duszpasterskiej
- Prawa pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Skargi i wnioski można składać w formie pisemnej do kierownika medycznego.
Karty szczepień
- Na podstawie zapisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 182 poz. 1086) z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, w szczególności § 9 – 11, nie jest możliwe przekazanie karty uodpornień rodzicom / opiekunom dziecka
- Karta uodpornienia przesyłana jest do nowowybranego świadczeniodawcy po otrzymaniu raportu zwrotnego o deklaracjach POZ z systemu informatycznego NFZ. Zwykle następuje do 2 miesięcy od daty podpisania nowej deklaracji wyboru lekarza POZ i nie jest to zależne od NZOZ Uni-Med
- Możliwe jest przesłanie karty uodpornienia na podstawie pisemnego oświadczenia nowowybranego świadczeniodawcy o złożeniu u niego deklaracji
Monitoring wizyjny
- Monitoring wizyjny stosowany jest w celu obserwacji pomieszczeń ogólnodostępnych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i pracowników oraz pomieszczeń i zasobów znajdujących się w budynku
- Nie jest prowadzony monitoring wizyjny pomieszczeń, w których są udzielane świadczenia zdrowotne (gabinety konsultacyjne, gabinety zabiegowe) oraz miejsc pobytu pacjentów (pomieszczenia higieniczno-sanitarne, przebieralnie)
- Monitoring nie obejmuje rejestracji dźwięku
- Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu zawierające dane osobowe mogą być przechowywane nie dłużej niż przez 3 miesiące od dnia nagrania. Po tym czasie nagrania obrazu z danymi osobowymi zostaną zniszczone, z wyjątkiem sytuacji, w których nagrania zostały zabezpieczone, zgodnie z odrębnymi przepisami